טיפולי שיניים לקשישים

גיל מתקדם מציב קשישים רבים בפני מספר בעיות מסוכנות הנוגעות לבריאות הפה, כגון:

שיניים כהות

מצב זה נגרם, במידה מסוימת, כתוצאה משינויים בדנטין – הרקמה הדומה לעצם שעומדת בבסיס אמייל השיניים, ובמשך חיים שלמים של אכילה ושתייה, גורמת להופעת כתמים. מצב זה נגרם גם כתוצאה מדילול שכבת האמייל החיצונית המאפשרת לדנטין הצהוב והכהה יותר להופיע.

שיניים כהות עשויות להוות לעתים גם סימן לבעיה בריאותית חמורה יותר, וכדי להתייעץ עם הרופא על טיפולי שיניים לקשישים.

חוש טעם מופחת

בעוד שגיל מתקדם פוגע בחוש הטעם, מחלות, תרופות ושיניים תותבות עשויות גם הן לתרום לאובדן חושי זה.

ריקבון שורש

מצב זה נגרם כתוצאה מחשיפת שורש השן לחומצות שגורמות לריקבון. שורשי השן נחשפים כשרקמת החניכיים נסוגה מהשן. לשורשים אין אמייל כלשהו שמגן עליהם והם מועדים יותר להתפרקות מחלק הכתר של השן.

מחלות חניכיים

מצב זה נגרם כתוצאה מרובד, ומחמיר בגלל שאריות מזון שנשארות בשיניים, שימוש במוצרי טבק, גשרים ותותבות שאינם מתאימים, תזונה לקויה ומחלות מסוימות, כמו אנמיה, סרטן וסוכרת. בעיה זו מתרחשת במקרים רבים בקרב קשישים.

אובדן שיניים

מחלת חניכיים נחשבת כגורם מוביל לאובדן שיניים, במיוחד בגילאים מבוגרים.

רוצים שנתאם לכם ייעוץ עם מומחה לטיפולי שיניים לקשישים? השאירו פרטים:

עצם לסת לא אחידה

מצב זה נגרם כתוצאה משן פגועה והימנעות מהחלפת שיניים חסרות, מה שמאפשר לשאר השיניים להיסחף ולעבור לשטחים פתוחים בפה.

דלקת בבסיס השיניים התותבות

תותבות שאינן מתאימות, היגיינת שיניים לקויה, או הצטברות של פטרת קנדידה אלביקנס, גורמים למצב זה, של דלקת שמתרחשת ברקמות המקיפות את בסיס השיניים התותבות.

זה לא הגיל שנחשב כגורם דומיננטי או בלעדי לבעיות בבריאות הפה

מצבים רפואיים מסוימים, כמו דלקת פרקים בידיים ובאצבעות, עשויים להקשות על צחצוח שיניים או שימוש בחוט דנטלי ולעתים פעולות אלו בלתי אפשריות לביצוע. גם תרופות יכולות להשפיע על בריאות הפה ועלולות לגרום לצורך בקבלת טיפולי שיניים לקשישים.

טיפים להיגיינת פה בריאה בגיל הזהב

צחצוח שיניים ושימוש בחוט דנטלי מחומרים טבעיים חיוני לשמירה על בריאות הפה. רובד יכול להצטבר במהירות על השיניים של קשישים, במיוחד אם היגיינת הפה מוזנחת, ולהוביל לעששת ולמחלות חניכיים.

כדי לשמור על בריאות פה תקינה, חשוב לכל האנשים, ללא קשר לגיל:

• לצחצח שיניים לפחות פעמיים ביום עם משחת שיניים המכילה פלואוריד.
  • להשתמש בחוט דנטלי לפחות פעם ביום.
  • לשטוף את הפה עם שטיפת חיטוי פעם או פעמיים ביום. ההסתדרות לרפואת השיניים בישראל קובעת ששטיפת פה אנטיבקטריאלית יכולה להפחית חיידקים הגורמים למחות פלאק וחניכיים.
  • להקפיד על טיפולי שיניים לקשישים לפי לוח זמנים קבוע לניקוי ובדיקות שגרתיות.

איך מתנהלים טיפולי שיניים לקשישים?

כשקשישים מגיעים לבדיקות שגרתיות, רופא השיניים שלהם בודק את ההיסטוריה הרפואית שלהם ומבצע בדיקת שיניים יסודית.

במהלך בדיקת ההיסטוריה הרפואית, רופא השיניים ישאל לגבי:

• התאריך המשוער של טיפול השיניים האחרון של הקשיש, וסיבת הטיפול.
  • אם התרחשו שינויים בזמן האחרון בבריאות הפה.
  • אם נוצר מצב של רגישות או שיניים רופפות.
  • אם מרחש קושי באכילה או בליעה.
  • אם מתרחשים כאבים, אי נוחות, פצעים או דימום בפה.
  • אם נוצרו גו שים, בליטות או נפיחות בפה.

במהלך הבדיקה, רופא השיניים יבדוק את:

• הפנים והצוואר, לאיתור שינויים בצבע העור, שומות או פצעים.
  • יכולת הנשיכה של הקשיש, לאיתור כל בעיה באופן שבו השיניים מתלכדות במהלך פתיחת וסגירת הפה.
  • מצב הלסת, לאיתור סימני המעידים על בעיות קיימות או שצפויות להתרחש.
  • בלוטות הלימפה ובלוטות הרוק, לאיתור כל סימן של נפיחות או גושים.
  • הלחיים הפנימיות, לאיתור זיהומים, כיבים, או פגיעות טראומטיות.
  • הלשון ומשטחי פנים אחרים, כמו רצפת הפה, חך רך או קשה, ורקמת החניכיים, לאיתור סימנים של זיהום או סרטן הפה.
  • השיניים, לאיתור התפרקות, מצב סתימות וסדקים.

בדיקות שמיועדות לקשישים שמרכיבים שיניים תותבות

לפני קביעת תוכנית טיפולי שיניים שמרכיבים תותבות, רופא השיניים ישאל כמה שאלות לגבי תדירות השימוש בתותבות וזמני הוצאתן, אם הן ניתנות להסרה.

הוא יחפש גם כל גירוי או בעיה באזורים בפה בהם התותבות נוגעות, ויבדוק את התותבת או המכשיר לאיתור אזורים שחוקים או שבורים.

סיוע כלכלי בטיפולי שיניים לקשישים

לקשישים עם הכנסה מוגבלת, שאינם יכולים להרשות לעצמם טיפולי שיניים רגילים, קיימות תוכניות במימון קופות החולים. מכיוון שהסיוע משתנה בין קופות החולים, חשוב לבדוק בקופה בה אתם חברים את המידע לגבי תוכניות הסיוע המתאימות לכם.

לייעוץ עם רופא מומחה